Thursday, January 14, 2010

Peralihan Kepimpinan Belia Harus BERANI...


Pembuka kata penghias bicara, sudah menjadi lumrah di dalam hidup ini dimana kita sering dilanda dengan ombak serta rintangan yang sering bisa menyekat kita daripada mara ke depan, mara kehadapan demi memperjuangakan agama, bangsa dan tanah air. Suka diingatkan pada peralihan kepimpinan belia baru-baru yang ini telah membariskan barisan yang baru nafas yang baru muka yang baru.

Harus diingatkan lagi dan lagi bahawa perjuangan yang harus diteruskan itu bermula dengan keikhlasan serta kejujuran kerna diantara duanya sering akan timbul sempadan untuk kita... Perjuangan dan pengorbanan juga ada dan harus bergerak seiring untuk melalui sempadan duanya itu....

Dengan itu haruslah kita mendokong tanggungjawab serta amanah yang diberi itu sepenuhnya dan berani bercita-cita besar demi untuk menjayakan wacana satu pemikiran belia inovatif dan meneruskan perjuangan secara zahir mahupun maya.


"Secubit garam akan memasinkan segelas air. tetapi jika garam yang secubit itu diletakkan kedalam sebuah teko, kemasinan garam akan berkurangan. Jika garam yang sama kuantitinya itu dilarutkan pula dalam sebaldi, sekolah malah sekolam air... nescaya masinnya tidak akan terasa langsung"

Justeru itu saya menyeru kepada barisan kepimpinan yang baru seperti mana perumpamaan perbandingan diantara masalah dengan cita-cita yang kita ingin kecapi itu. masalah umpama garam, manakala cita-cita umpama air. Semakin besar cita-cita, maka semakin kecil masalah, seperti mana garam yang hilang kemasinannya apabila air ditambah. Taktik serta strategi inilah yang harus kita gunakan untuk mendorong belia-belia kita untuk mencapai kejayaan yang besar didlam sesuatu perjuangan itu. mahupun iainya perjuangan didalam pelajaran, kerjaya mahupun berkeluarga.

Punca serta sebab yang kita sering dibelenggu serta disusahkan bahkan dikalahkan oleh masalah-masalah semasa, itu petanda cita-cita kita masih kecil. Jika cita-cita kita masih kecil maka walau sehebat mana, walau sebijak mana pun kita, walau kaya sekalipun kita tidak akan bisa mencapai preatasi serta kejayaan mahupun mencipta sejarah. Anjakan paradigma serta melangkau ke satu tahap yang lebih tinggi adalah prasarana yang harus kita usahakan dewasa ini.

"Janganlah kita melihat siapa yang berkata, lihatlah kita pada apa yang dikata..." -Pendeta 7-

Oleh itu saya sarankan tingkatkanlah pretasi kita letakan lah satu cita-cita setinggi gunung setinggi awan biru, setinggi langit.. walaupun tidak bisa mencapainya dengan tangan namun ia akan mengecilkan masalah yang menimpa umpama garam itu tadi dan cita-cita umpama luasnya kolah serta kolam mahupun tasik yang dipenuhi air...

Bersatu~Belajar~Bekerja~Berkhidmat

Pengerusi Kawasan

No comments:

Post a Comment